خودرو های کارکرده از قدرت خرید مردم سبقت گرفتند

خودروهای کارکرده از قدرت خرید مردم سبقت گرفتند

خودرو های کارکرده از قدرت خرید مردم سبقت گرفتند

آذر ۱۹, ۱۳۹۸

بازار خودرو در کشورمان دچار تلاطم بسیاری شده و قیمت‌ برخی خودروها تا ۸میلیون تومان و برخی خودروهای دوگانه‌سوز تا ۱۷میلیون تومان افزایش یافته است.

وضعیت در بازار خودروهای کارکرده هم به همین شکل است و قیمت‌ها بدون هیچ کارشناسی مدام درحال افزایش است. موردی که باعث شده تا خودروهای کارکرده هم از دسترس بسیاری از اقشار جامعه خارج شود. چراکه رشد درآمد مردم متناسب با سرعت رشد قیمت خودروها نیست. در همین شرایط، خودروسازان نیز معتقدند باید محصولات خود را در حاشیه بازار به فروش برسانند تا هم دلالی‌ها در بازار از بین برود و قیمت‌ها پایین بیاید و هم دیگر با زیان تولید نکنند.

در نمای کلی بازار خودرو چه المان‌هایی مهم‌تر هستند؟

درحال‌حاضر بازار خودرو ایران به دلایل بسیاری دچار تلاطم شدید و همچنین افزایش روزانه قیمت خودروها شده است. بازار خودرو به دلایلی از جمله کمبود عرضه از سوی خودروسازان و کاهش تیراژ آن‌ها و همچنین عدم ثبات اقتصادی، وجود تورم بالا، افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت سوخت و همچنین وجود نقدینگی سرگردان و دلال‌پرور طی ماه‌ها و سال‌های اخیر به‌ویژه در یکی دو سال گذشته، از دست خودروسازان، سیاست‌گذاران و فعالان اصلی بازار خارج شده است. این یعنی نبود یک سیاست مشخص اقتصادی باعث شده است فعالیت‌های دلالی و برهم‌زننده اقتصاد در آن زیاد شود. در چنین شرایطی، اصولا کنترل بازار (نه دست بردن در قیمت‌ها) سخت و پیچیده بوده و نیازمند همکاری نهادهای مختلف است.

آیا همچون برخی کارشناسان موافقید که قیمت‌ها در بازار به دلیل آن‌چه تورم انتظاری خوانده می‌شود، بالا می‌روند؟

این موضوع شاید تا قبل از افزایش نرخ بنزین صادق بود، اما در شرایط فعلی که قیمت ارز، سکه و طلا هر روز افزایش پیدا می‌کند نمی‌توان تنها تورم انتظاری را عامل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار دانست. به‌هرحال قیمت‌ها بالا می‌رود اما نکته با اهمیت در این رابطه این است که اصولا خرید فروش در این بازار اگر نگوییم تقریبا متوقف شده است، باید بگوییم بسیار پایین است.

اگر سرمایه سرگردان در کشور وجود دارد، پس چرا شاهد خرید و فروشی در بازار خودرو نیستیم؟


سرمایه‌های سرگردان در دست افرادی است که مانع از تغییر قیمت در بازار خودرو با شیب پایین می‌شوند. اصولا به لحاظ اقتصادی صرفه ندارد دلال معمولی یا بهتر بگوییم فردی که به خرید و فروش جزیی خودرو مشغول است، خودرو را تا چندین ماه نزد خود نگه دارد و آن را نفروشد. پس دست‌های دیگری در این بازار نقش دارند که اجازه نمی‌دهند شکست قیمتی به وجود بیاید و برعکس هر روز قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. بازهم تاکید می‌کنم افزایش قیمت دلار در افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار است، اما نرخ دلار کمتر از ۲ هفته‌ است که رشد داشته و قبل از آن که نرخ در کانال ۱۱هزار تومانی تقریبا ثابت بود، بازهم قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد.

این خرید و فروش اندکی که اشاره کردید توسط کدام قشر انجام می‌شود؟
به نظر می‌رسد خریدوفروش اندکی که در بازار وجود دارد، مربوط به اقشار متوسط رو به بالایی است که به‌هرحال پول خرید خودروهای ایرانی با قیمت‌های فعلی را دارند یا می‌توانند به‌صورت اقساطی از خودروهای چینی موجود در بازار هم خرید کنند. اما بسیاری از اقشار جامعه توان و قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند خودرو جدید خریداری کنند یا خودرو قبلی خود را ارتقا دهند.

آیا در بالارفتن قیمت خودروهای دست دوم هم دلالان و پول‌های سرگردان نقش دارند؟

با توجه به این‌که خریدوفروش در بازار خودروهای دست دوم کشورمان مانند آن‌چه در کشورهای پیشرفته است، وجود ندارد، تحلیل و قیمت‌گذاری در این بازار سخت است. در کشورهای اروپایی یا آمریکا معمولا خودروهای دست دوم توسط برخی شرکت‌های کوچک و بزرگ خریداری و سرویس می‌شوندو با قیمت مناسب به فروش می‌رسند.

در ایران اما چنین شرکت‌هایی وجود ندارد و لزوم ورود به این بحث بسیار احساس می‌شود. چراکه هر فردی خودرو را بدون هیچ‌گونه کارشناسی قیمت و فنی به فروش می‌رساند. همچنین موضوع دیگر در این بخش همان تورم انتظاری و افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای صفر است.


برچسب‌ها:,

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت ویرا فن آوری سورن می باشد.

درخواست امداد

جهت درخواست امداد میتوانید بصورت مستقیم با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

(+98-920) 1231440