سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو

مرداد ۲۳, ۱۳۹۸

در این مقاله به نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو، خرابی های آن و راه های مراقبت از آن ها میپردازیم.

سیستم ترمز های مدرن اکثرا کاسه ای و یا دیسکی میباشند.

در ترمز دیسکی از یک روتور، توپی چرخ، کالیپر و یک سیستم هیدرولیک استفاده میشود.

وظیفه سیستم هیدرولیک این است که، وقتی پدال ترمز را فشار میدهید این فشار را انتقال دهد.

این فشار به کالیپر ها وارد میشود و لنت های ترمز باعث میشود که خودرو متوقف شود.

سیستم ترمز کاسه ای هم باعث میشود که، با فشار پدال ترمز لنت ها به کاسه چرخ ها میچسبد و سرعت خودرو کم میشود.

سیستم ترمز خودروهای مدرن بسیار قابل اعتماد هستند ولی از اجزای زیادی تشکیل شده اند و پیچیده هستند.

روغن ترمز

اساس فیزیکی پشت سیستم‌های هیدرولیک بسیار ساده است. در سیستم‌های هیدرولیک می‌توان نیرو را از طریق یک سیال تراکم‌ناپذیر انتقال داد.

به دلیل خواص فیزیکی مناسب روغن‌ها، در اغلب سیستم‌های هیدرولیکی، سیال مورد استفاده روغن است و به همین جهت در ترمز خودروها نیز از روغن ترمز به عنوان سیال استفاده می‌شود.

دیسک ترمز

به‌طور کلی عملکرد سیستم‌های مختلف ترمز از اصول فیزیکی یکسانی پیروی می‌کنند و تنها تفاوتشان در میزان اثربخشی و نحوه‌ی انتقال نیروی پای راننده به ترمزهای تعبیه شده در چرخ‌هاست. ترمزها به دو دسته‌ی کلی مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می‌شوند .

سیستم ترمز مکانیکی

سیستم ترمز مکانیکی از اولین سیستم های تعبیه شده در خودرو هاست.

در این سیستم نیروی پای راننده از طریق یک کابل واسط به کفسک های ترمز وارد میشود.

این نوع بسیار ساده میباشد ولی در عین حال دارای اشکالاتی هم هست مانند پاره شدن سیم ترمز.

همچنین امکان دو برابر کردن نیروی وارد شده بر روی پدال را هم ندارد.

سیستم هیدرولیکی

اساس عملکرد این نوع ترمز مانند ترمزهای مکانیکی هست با این تفوت که بجای سیم ترمز از نیروی هیدرولیکی استفتده میشود.

در ابتدا که پدال رو فشار میدهید، فشار نیرو توسط یک اهرم دو برابر شده و سپس به سلندر ترمز انتقال داده میشود.

ABS

بزرگترین مزیت این ترمز تشخیص آن قبل از قفل شدن چرخ ها میباشد.

ABS خودرو با برداشتن فشار روغن از روی چرخ ها مانع قفل شدن آن ها میشود و در کثری از ثانیه آن را اعمال میکند.

مشکلات ترمز

لنت ترمز نا مناسب باعث افزایش طول ترمز گیری و ساییده شدن روتور میشود.

اگر لنت و روتور بیش از اندازی گرم شوند ترمز خودرو ضعیف میشود.

اگر در هنگام ترمز گیری صدای جیر جیر میشنوید وقت تعویض لنت ها فرا رسیده است.

داغ کردن ترمز خودرو

روتور

سطح روتور باید کاملاً صاف باشد تا بتواند با کمک لنت ترمز خودرو را متوقف کند.

گر سطح روتور بر اثر گرما آسیب دیده باشد در زمان ترمز گیری پدال ترمز دائماً بالا پایین می رود.

نشتی

 نشتی در سیستم ترمز بیشتر در بخش هیدرولیک اتفاق می افتد. اگر پدال ترمز پایین تر از حد معمول قرار دارد، نشان دهنده ی وجود نشتی در سیستم ترمز است.

به این مشکل باید به سرعت رسیدگی شود. وجود لکه ی روغن بر روی کف پارکینگ نشانه ی وجود نشتی است.

مشکل در شلنگ ها

شلنگ معیوب یا آسیب دیده می تواند باعث شود تا کالیپرها به صورت یکنواخت کار نکنند. در نتیجه هنگام ترمزگیری خودرو به یک طرف منحرف می شود.

پس اگر خودرو تون به یک طرف کشیده میشود هرچه سریع تر آن را چک کنید.

چراغ ترمز

روشن شدن چراغ ترمز به معنای مشکل در سیستم هیدرولیک خودرو میباشد و هرچه سریع تر به تعمیرگاه مراجه کنید.

وقتی چراغ ترمز خودروتون روشن شد به هیچ عنوان با آن رانندگی نکینید زیرا خطرناک است.

برای جلوگیری از خرابی سیستم ترمز خود، حتما لنت های خودرو را به موقع عوض کنید.

در غیر این صورت باعث خرابی روتور و درست عمل نکردن ترمز خودرو میشود.

در صورتی که دیدید خودرو به خوبی شتاب گیری نمیکند ترمز دستی خود را چک کنید.

اگر مدت زمان طولانی را با ترمز دستی بالا حرکت کنید ممکن است بعد از پایین دادن آن دیگر خودرو حرکت نکند.

این بود مطالبی در مورد سیستم ترمز خودرو امیدواریم به شما کرده باشد.


© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت ویرا فن آوری سورن می باشد.

درخواست امداد

جهت درخواست امداد میتوانید بصورت مستقیم با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

(+98-21) 91009044